Zdravím,
vůbec se za dotazy nemusíte omlouvat, jak se říká žádný učený z nebe nespadl. I já si prošel určitým vývojem a tak vím že to není nic jednoduchého, obvzláště pro lidi, kteří nemají velkou zkušenost s elektronikou a programováním. I když samotné programování při rozcházení vlastní konstrukce tiskárny není vysloveně nutné, pouze se ve fiwmware nastavují určité volby, tak aby správně ovládal danou tiskárnu. I z tohoto pohledu je použití firmware Repetier velice uživatelsky přívětivé, neb veškerá nastavení se mohou udělat na webové stránce pomocí zaklikávacích boxů a výběrů z rolovacích menu. Viz
TENTO odkaz na konfigurátor. Zde si to můžete už předběžně projít, je to asi v 6ti krocích a uvidíte jak se v tom vyznáte. Samozřejmě zde je nutnost angličtiny (technické) jasná neb tento konfigurátor nikde v češtině asi nebude. S výhodou je možno již do tohoto konfigurátoru načíst i cizí nastavení a to si posléze upravit k obrazu svému.
Nyní k samotným dotazům na firmware Repetier:
1. Podpora Češtiny - ano tento firmware podporuje mnoho jazyků a to včetně Češtiny v základu. Jen je nutno ji v konfigurátoru navolit.
2. Použití indukčních koncových snímačů - ano i ty lze použít a lze použít takřka jakékoli NPN nebo PNP a spínací nebo rozpínací. Vše se dá ve firmware velmi jednoduše nastavovat. Ve webovém konfigurátoru je to karta
MECHANICS a dole položka
Endstops. Nicméně použití indukčních snímačů je dle mého názoru zbytečné a drahé. Bohatě stačí jakékoli mechanické. Jediné, kde záleží na přesné poloze je snímání
Z osy, kvůli naprosto přesnému najetí trysky nad podložku při první vrstvě tisku. Ale i tam bohatě stačí mechanický spínač.
3. Použití snímače na kalibraci podložky - ano i toto firmware umí. Nicméně s tímto jsem nikdy nepracoval, takže zde nemohu nijak poradit. Ovšem dle mého názoru je tato funkce naprosto zbytečná a spíše kontraproduktivní. Tato funkce totiž vyžaduje naprosto precizně provedenou osu Z, a to minimálně s trapézovými šrouby a na matce s vymezenou vůlí. Samozřejmě použití pružných spojek, tak jak se na tiskárnách běžně pro osu Z používají je nemyslitelné a ideální je použití jako má Průša, že závitová tyč je součást hřídele motoru.
Celé je to náchylné právě kvůli tomu, že po zreferování osy Z běžně tato osa jezdí na obě strany (pokud je použit Autoleveling). Tedy nahoru i dolu. Při těchto pohybech se začnou projevovat vůle jak na matce šroubu, tak i na případných pružných spojkách (pokud není šroub uložen na pevno s vymezením jak axiálních tak radiálních vůlí).
Právě proto, pokud je na tiskárně použita obyčejná závitová tyč a není použit Autoleveling, tiskárna pouze Z osu zreferuje a poté se už pohybuje tato osa jen jedním směrem, čímž vlastně došlo při referování i k vymezení veškeré vůle na této ose.
Navíc použití funkce Autokalibrace podložky vyžaduje speciální podložku s měřícími body pro sondu a celkově tomu upravenou mechaniku celé tiskárny. Taktéž není možné tisknout dost dobře na sklo.
Já mám klasickou ruční kalibraci podložky v každém rohu. Tu jsem nastavil při stavbě tiskárny a dodnes jsem s tím nemusel hnout. Je to už asi půl roku. Pokud někdo píše, že se mu to stále rozlaďuje, není to tím, že by se rozlaďovala podložka, ale spíše celá tiskárna, což se projeví samozřejmě na podložce. Proto je nutné vše naprosto precizně sladit při stavbě, aby nic nemělo žádnou vůli, která se pak na celé konstrukci může různě stěhovat a promítat do podložky.
3D tiskárna je klasický CNC stroj a ten je jen tak kvalitní jak je kvalitní jeho konstrukce.
4. SSR relé a topení - Nevím přesně jak je na tom SSR relé s rychlostí spínání. Veškeré topení jak podložky, tak i trysky se provádí s PWM modulací. Nicméně například právě firmware repetier podporuje použití Relé pro spínání topení (je to položka: Temperature manager), ale nikdy jsem to nebádal a nemám žádnou zkušenost. Pravděpodobně to bude mít hodně velké přeběhy a asi bych to ani moc nedoporučoval.
5. Deska Ramps - Použití desky Arduino MEGA a desky Ramps je v současnosti nejlevnější řešení, kdy za 150Kč pořídíte desku MEGA a 120Kč desku Ramps + za 200Kč všechny drivery. Bohužel jak to tak bývá, to co je nejlevnější nemusí být nejlepší. No a tady to platí beze zbytku. Deska Ramps čínského provedení je otřes, ale s trochou šikovnosti se dá poupravit. Nutná je výměna minimálně pojistky pro ohřev podložky, ale doporučuje se vyměnit rovnou obě. Poté se hodí vyměnit i tranzistor pro spínání topení podložky, případně ten původní doplnit o menší chladič. Taktéž je vhodné vyměnit i svorkovnice. Tím v podstatě celá úprava končí. Viz například
ZDE. Samozřejmě jde tato deska Ramps provozovat i tak jak je dodána původně, ale riziko její poruchy je o to větší. V takovém případě se doporučuje celou desku ofukovat ventilátorem, hlavně v místě s výkonovými součástkami.
6. Český manuál - Tak zde se obávám, že český manuál jak pro firmware, tak pro obslužné programy nebude. Ale jak jsem psal. Všechny dnes nejčastěji používané firmwary jsou v češtině (Marlin, Repetier). Navíc obslužný program pro tiskárnu do PC (Repetier Host) je také v češtině, takže zde problém není. Problém je a vždy bude pouze při konstrukci, kdy se bez nějaké té znalosti angličtiny dost dobře obejít nedá. Sice máme dnes už šikovné překladače "Google", ale ty mají s technickou angličtinou stále velký problém.
7. Osvětlení - Osvětlení mám použito klasicky pomocí bílých LED pásků. Takže stačí nastříhat vhodné délky a nalepit na rám a následně připojit na 12V. Lze připojit na přímo nebo přes vypínač, záleží jak se to komu hodí. Použít lze třeba
TENTO pásek.
Jen takový nástin postupu stavby:
1. Mechanické provedení - To je samozřejmě nejdůležitější část. Chce to přesně si rozmyslet jak bude tiskárna sestavena, kde budou umístěny jaké komponenty, jak bude co velké. Zde je rozhodně dobré vyjít z nějaké již funkční konstrukce. Nesnažit se o zcela vlastní konstrukci, jež by byla atypická.
2. Elektronika - Také velmi důležitá položka. Hned na začátku už je třeba počítat se všemi možnostmi, které budeme od tiskárny chtít. Ve Vašem případě již tam nějaká představa je a myslím, že s tím nebude problém.
3. Volba Firmware - Ruku v ruce s elektronikou jde i použitý firmware, který to bude vše řídit. Zde asi doporučuji i s ohledem na pozdější použití laseru použít Repetier. Zde je nutno upozornit, že firmware bude nutné nakonfigurovat přesně na danou tiskárnu. Pokud se nejedná o ověřenou konstrukci (přesně její kopii) bude nastavení extrémně složité, a bez zkušeností pro mnohé nepřekonatelné. Z principu si lze své znalosti ověřit projitím všech položek ve webovém konfigurátoru Repetieru (viz odkaz výše). Pokud se v tom nevyznáte důrazně doporučuji od vlastní stavby upustit a spíše přejít k nějaké stavebnici, kterou si postavit a po získání dostatku zkušeností s tiskárnou je možno ji vylepšovat a jednou se třeba pustit do vlastní konstrukce.
4. Výpočty konstant - Samozřejmě je nutno pro danou tiskárnu spočítat některé mechanické věci, jako jsou převodové poměry, stoupání a tak dále. K tomu existují i webové konfigurátory, jako například
TENTO. Opět pokud se v tom někdo moc neorientuje je vhodné sáhnout spíše po nějaké stavebnici, kde již budou tyto věci vyřešeny.
5. Sestavení - Sestavení tiskárny je tou nejednodušší částí. Hodně konstruktérů toto bez problému zvládne, ale pak začne troskotat na samotném zprovoznění.
6. Zprovoznění - Toto je nejtěžší část stavby. V této části je nutno zapojit veškeré znalosti a aplikovat je. Takže musíme tiskárnu donutit pohybovat motory a to tak že na správné strany, zapojit koncové spínače, tak aby správně fungovaly. Zde právě využijeme data z výpočtu konstant. Například pokud máme řemen T2 a řemenici s 20ti zuby musíme správně zadat počet kroků na 1mm. To je v tomto případě 160, za předpokladu, že máme krokový motor s úhlem kroku 1,8° (200 kroků na otáčku) a nastavení driveru je 32 mikrokroků (1/32) Přičemž mikrokroky nastavujeme na desce Ramps pro každý driver zvlášť. Zde je i nutno si dát pozor jaký používáme driver neb né každý podporuje 32 mikrokroků, což zjistíme z jeho datasheetu.
Pokud se už tiskárna pohybuje správně a vše dělá správně můžeme přejít k poslednímu kroku a tím je seřízení.
7. Seřízení tiskárny - Todle už je brnkačka, ale pro nezkušeného i tam může být noční můrou. Zde už jde jen o přesné sladění stolku do roviny, výšku tryska nad podložkou, správná příprava podložky no a samozřejmě vyladění ovládacího programu v PC a to hlavně pro generování g-code za pomoci nějakého sliceru. Toto je optimální opět v programu Repetier Host, kde je vše pohromadě. Pokud stavíme vlastní konstrukci bude toto vyladění na několik dní, pokud šlo o stavebnici bude k dispozici nějaký jakš takš odladěný profil ze kterého půjde vyjít, ale finální doladění bude i tak nutné.
Z toho co jsem dosud napsal (a to je jen hrubý nástin problematiky) je jasné, že stavba 3D tiskárny obzvláště vlastní konstrukce není nic jednoduchého a skrývá v sobě mnohá úskalí. Proto vždy zájemcům o stavbu doporučuji pokud nemají žádnou zkušenost se stavbou tiskárny a jejím provozem spíše vyjít z nějaké stavebnice, se kterou si i tak užijí mnoho hodin stavby a rozhodně to není jen o tom to smontovat a pak se domnívat, že to hned bude tisknout. Tak to ani náhodou. Ani stavebnice 3D tiskárny není pro každého a její sestavení vyžaduje určité znalosti jak v oboru mechaniky, tak elektroniky a různá fóra jsou plná nešťastných konstruktérů, kterým to nefunguje, protože přecenily své síly. Proto samotné stavbě by mělo předcházet důkladné studium problematiky.